Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Sky Radio i tilbagegang - DR Soft vinder lytterandele
Torsdag 23. december 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Hvad Sky Radio og flere i den danske radiobranche betegner som DRs tro kopi af Sky Radio - bare uden reklamer - 'DR Soft', der udsendes på DAB og som Internet-radio opnår i november sit hidtil højeste lyttertal. Hele 0.4 pct. af al radiolytning i Danmark foregår nu på DR Soft. Samtidigt går Sky Radio en del tilbage: fra en share (markedsandel) i oktober på 6.0 til kun 5.2 pct. i november. Også 100FM går tilbage, men dog ikke så meget som Sky - og denne gang er det så 100FMs tur til at være den største kommercielle radio i Danmark - med en share på 5.5 pct. Totalt dominerende er dog DR, der går frem og tegner sig for 67.1 pct. af al radiolytning i Danmark i november måned.
The Voice havde i oktober måned det bedste lyttertal siden Sky og 100FM startede for godt et år siden - målt i share (markedsandele af al radiolytning) - nemlig 4.1 pct. I november er det til gengæld gået rigtigt skidt for Voice; her må stationen notere den ringeste lytteropslutningen i lang tid - nemlig bare 3 pct. af den samlede radiolytning.

Mens de kommercielle stationer har haft en rigtig dårlig måned, så kan man på Rosenørns Allé notere, at DR klarer sig overordentligt godt - udover DR Soft, er det P1, P3 og ikke mindst P2, der går frem. De regionale P4 stationer har dog haft en dårlig måned og går en del tilbage.

DRs kulturkanal på P2 går i november måned meget frem og opnår en rekordhøj share på 3.5 pct. Det er især programmerne med klassisk musik om formiddagen og om eftermiddagen samt Morgenandagten, der får flere tilhørere, oplyses det fra DR. Det er specielt befolkningen over 60 år, der er hyppigere brugere end befolkningen som helhed af P2. P2-chef Hans Peter Larsen synes, det er dejligt, at lytterne i stigende grad har fundet P2.
"Kanalen blev født i sin nuværende skikkelse i 2001 som en kanal med både musik og kultur, da DR vandt licitationen om den fjerde landsdækkende FM-kanal. P2's kulturprogrammer om eftermiddagen, hvoraf nogle tidligere lå på P1, har det taget tid for lytterne at finde. Nu er der heldigvis også en positiv tendens her, og vi arbejder stadig på at udvikle P2's kulturprogrammer, så de når endnu flere lyttere.

Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i november 2004 iflg. Gallup Radio Index , og med oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar, januar 2004, december 2003 samt tallene for 4. kvartal 2003 i parentes:

DR P1: 5.5 (4.9 - 6.0 - 5.7 - 4.3 - 4.1 - 4.7 - 5.7 - 4.9 - 5.1 - 5.9 - 4.3 - 5.6 %)
DR P2: 3.5 (1.7 - 2.1- 1.6 - 2.3 - 2.5 - 3.0 - 3.0 - 2.7 - 2.4 - 2.7 - 2.6 - 2.5 %)
DR Klassisk: 0.7 (1.0 -1.0 - 0.8 - 0.7 - 0.8 - 0.7 - 0.6 - 0.9 - 1.4 - 0.9 - 0.7 - 0.8 %)
DR P3: 20.2 (18.5 - 20.4 - 20.4 - 20.8 - 17.8 - 17.1- 17.5 - 17.6 - 17.3 - 18.3 - 18.3 - 20.1 %)
DR P4: 36.4 (38.8 - 37.5 - 37.6 - 37.2 - 35.1 - 41.0 - 38.6 - 37.6 - 39.4 - 39.5 - 40.0 - 40.4 %)
DR Soft: 0.4 (0.1 - 0.3 - 0.2 - 0.1- 0.3- 0.3 %)
DR Boogie: 0.2 (0.1 - 0.1 - 0.3 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %)
DR Rock: 0.1 (0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1- 0.1 %)
DR Ghetto: 0.0 (0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 %)
DR total: 67.1 (65.4 - 67.5 - 66.7 - 65.6 - 60.9 - 67.0 - 65.9 - 63.6 - 65.5 - 67.4 - 65.8 % - 69.5 %)

Kommercielle: 29.7 (32.1 - 29.7 - 30.9 - 31.4 - 34.2 - 30.2 - 31.4 - 32.9 - 31.3 - 29.8 - 30.9 - 27.3 %)
Udenlandske stationer: 1.1 (0.7 - 1.0 - 0.7 - 0.9 - 1.3 - 1.5- 0.9 - 1.2 - 0.7 - 1.0 - 1.2 - 1.2 %)
Uidentificierede stationer: 2.1 (1.8 - 1.8 - 1.7 - 2.2 - 3.6 - 1.5- 1.8 - 2.3 - 2.5 - 1.9 - 2.2 - 2.1 %)

SBS Radio: 6.2 (6.9 - 5.7 - 7.0 - 6.4 - 7.8 - 6.5 - 7.5 - 7.0 - 7.3 - 7.3 - 7.8 - 7.7 %)
ANR total: 1.9 (2.6 - 2.3 - 2.3 - 2.6 - 2.0 - 1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.6 - 1.9 - 2.7 - 2.2 %)
JydskeVestkystens radioer: 1.3 (1.4 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.6 %)
MixFM: 0.4 (0.3 - 0.5 - 0.3 - 0.5 %)

De seks største kommercielle stationer i september 2004:
1. Radio 100FM: 5.5 (5.7 - 6.1 - 5.4 - 5.7 - 5.3 - 4.6 - 4.0 - 5.6 - 4.1 - 4.1 - 2.9 %)
2. Sky Radio (total): 5.2 (6.0 - 5.9 - 5.7 - 5.0 - 7.2 - 6.2 - 5.9 - 6.4 - 5.9 - 5.2 - 4.7 - 2.8 %)
3. The Voice (total): 3.0 (4.1 - 3.3 - 3.9 - 3.1 - 3.7 - 3.2 - 3.8 - 4.0 - 3.5 - 3.3 - 3.8 - 3.3 %)
4. Hit FM* (total): 2.1 (2.6 %)
5. Radio 2 (total): 1.8 (1.5 - 1.0 - 1.7 - 1.3 - 1.9 - 1.7- 2.1 - 1.5 - 2.0 - 2.4 - 2.8 - 2.5 %)
6. Guld FM** (total): 1.7 (2.1 %)

* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM
** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Knap en ud af tre betaler for streaming
  · Troels Mylenberg fra Jysk Fynske Medier til TV 2 News
  · MTG sikrer sig rettigheder til EM i Futsal
  · Sæson to af ny Zulu-ungdomsserie
  · TV 2 producerer EM-svømning til udlandet
  · Europe League fortsætter hos Discovery
  · Regeringen og DF vil fjerne licensen og gennemføre massiv nedskæring af DR
  · 'Broen' vender tilbage på DR1 med fjerde og sidste sæson
  · Dansk sport giver vækst på TV 2 Sport
  · 'Zulu Awards 2018' bliver til en festival



  · -