Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Kommerciel radio i samarbejde: dansk RAB etableres 1. februar
Onsdag 26. januar 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det danske radiomarked lancerer den 1. februar i fællesskab en ny brancheorganisation, som skal opdyrke opmærksomheden om kommerciel radio og uddanne annoncemarkedet i mulighederne med radioreklame. Den nye organisation, RAB Denmark, der har været ganske længe undervejs, samler alle hovedaktører indenfor landsdækkende radio i én samlet indsats for at stimulere annoncemarkedets fokus på radio.
Medlemmerne tæller indtil videre Sky Radio, Radio 100FM, SBS-radioerne The Voice og Radio 2, samt salgssamarbejdet Det Danske Radiobureau.

RAB Denmark er inspireret af den britiske organisation Radio Advertising Bureau ( RAB), der - med stor succes - har bidraget til at øge forståelsen for radioreklamens effekt i Storbritannien og Nordirland. Efter en ti-årig vækst på 243 pct., tiltrækker radio nu 7 pct. af mediaforbruget i Storbritannien og Nordirland.

Efter mange år uden den store fokus på kommerciel radio, er mediet i 2004 blevet professionaliseret og landsdækkende. Iflg. en pressemeddelse fra det nye samarbejde, nyder radio nu stor opmærksomhed i Danmark - både fra lytterne og annoncørerne. Antallet af landsdækkende radioannoncører steg således med 464 fra 2003 til 2004 ifølge Gallup Adfact. Alligevel ser markedets nøgleaktører et behov at gøre fælles front.

Der er i de senere uger skabt enighed om at lægge alle kræfter sammen i en offensiv indsats for at løfte mediet til, hvad der betgenes som "sin rette position som det mest anvendte massemedie med stor effekt for alle annoncører".

”Radio har gennem en lang årrække ikke fået den opmærksomhed, som mediet fortjener, og derfor giver det god mening, at de professionelle landsdækkende aktører står sammen om en opsøgende informationsindsats”, siger direktør Henrik Knaack, SBS Radio Danmark.

”Radio som medie rummer mange unikke fordele for annoncørerne, som andre medier ikke kan nyde godt af. Men mange af selv de mest professionelle virksomheder ved det bare ikke. Det er en stor informationsopgave, der kræver at vi står sammen”, siger direktør Jim Receveuer, Radio 100FM.

”Som nyankommen i radiobranchen glæder det mig meget, at de tre hovedaktører indenfor kommerciel radio stiller sig på samme hold og sætter en ekstra arbejdsindsats ind for, at radio kan realisere sit enorme vækstpotentiale”, udtaler Ole Bygholm, Commercial Director, Sky Radio.

RAB Denmark vil tage initiativ til en lang række aktiviteter for annoncemarkedet, og vil i nær fremtid ansætte en initiativrig og kvalificeret direktør, som har den fornødne forståelse og indsigt - om radiomediet, om mediabureauernes arbejde og virksomhedernes kommunikationsbehov.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  � 2011
  � 2010
  � 2009
  � 2008
  � 2007
  � 2006
  � 2005
  � 2004
  � 2003
  � 2002
  � 2001



  · USA: 'Homeland' slutter efter sæson otte
  · Nordisk tv-dramasamarbejde giver seerne adgang til nye dramaserier
  · Kan kendte mennesker have dårlige dage?
  · Ny TV 2 Zulu-serie solgt til udlandet
  · TV 2 klar med ny, stor e-sport-rettighed
  · Så er der igen bingo på TV 2
  · Børn ser mere DR end for 10 år siden
  · Ny sæson af 'Perfekte Steder'
  · Blachman på skemaet
  · Ny komedieserie på DR Ultra: 'Danmarks Største Youtuber'



  · -