Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


100FM og SBS vil dele Sky-omsætning
Onsdag 30. november 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio 100FM og SBS Radio (The Voice og Radio 2) regner med i 2006, at ind- kassere broderparten af de 25-30 mio. kr. som Sky Radio hentede hjem i reklamesalg i år. Det skriver dagbladet Børsen, der i dag bringer et dobbelt -interview med de to direktører fra 100FM og SBS, Jim Receveur og Henrik Knaack, under overskriften 'Radio-forbrødring efter Skys død'.
"Det har været svært, at samarbejde med Sky, fordi alle beslutninger skulle godkendes i Sky's hovedkontor i Holland. Nu kan Henrik og jeg lettere diskutere tingene over en fadøl". Det siger Radio 100FMs adm. direktør Jim Receveur til avisen. Og Henrik Knaack - adm. direktør for SBS Radio - er helt enig.

De to radiochefer er også enige om, at de lyttere, der er blevet "ledige" efter Sky Radio's død for alt i verden ikke må gå til DR, men skal gå til de kommercielle stationer.

Og når det kommer til spørgsmålet om, hvad der skal ske med de nu ledige frekvenser i FM5-nettet, er forbrødringen også total. Henrik Knaack slår fast, at det ikke vil være tilstrækkeligt ambitiøst, at sende Sky's frekvenser i et hurtigt udbud. Politikerne bør i stedet tage frekvenserne med i puljen i forbindelse med omlægningen af hele FM-båndet, så der kan komme flere landsdækkende kanaler og så sendestyrken kan blive hævet.

Hvis regeringen alligevel kommer med et hurtigt udbud, er der udsigt til ballade. Hverken 100FM eller SBS vil acceptere, at en ny vinder af FM5 får dette net til en lavere pris end, hvad Sky betale for nettet.

Jim Receveur slår overfor Børsen fast, at hvis FM5 går for en lavere pris - så vil 100FM også betale en anden og lavere pris for FM6 nettet.

Henrik Knaack bød selv 53 mio. kr. for FM5 nettet, og derfor vil SBS også råbe højt, hvis FM5 nu bliver solgt billigere, eller hvis 100FM får nedsat sin afgift.

De to direktører mener, at det gælder om at se fremad, og at det for begge stationer nu gælder om at trække den gode udvikling, som den kommercielle radio er inde i, videre. Henrik Knaack konstaterer, at radio har klaret sig godt i år med en vækst på 40 pct.

Den samlede omsætning på det danske radiomarked lander i 2005 iflg. Carat på ca. 200 mio. kr., hvoraf omkring 110 mio. kr. er gået til Sky, ddr/100FM og SBS. Adm. direktør for Carat, Henrik Jensen, vurderer at radiomarkedet næste år vil vokse med 15 pct.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · DR markerer 500-året for reformationen
  · Ny DR2-serie: Bertelsen på Shikoku 88
  · 'Den store bagedyst' er tilbage
  · Nyt bogprogram på DR K
  · Innovationspris til DR Ultra-serie
  · DR sender danmarkshistorie for børn
  · Nyt satire-show på DR2 med Jonatan Spang
  · TV 2 Play - nu med reklamer
  · Sverige: 'Ebbots ark' - nyt musikprogram
  · DRs traditionsrige 'Julehilsen til Grønland' sendes igen fra Aalborg



  · -