Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


De unge vælger DR P3
Torsdag 30. marts 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Da DR i november 2003 fik landsdækkende konkurrence på radiosiden, regnede flere med, at det især ville gå ud over P3. Men det er gået fuldstændig omvendt. Hvad enten man ser på reach (dækning) eller share (markedsandel), så har der været fremgang for P3. Da Sky Radio lukkede steg antallet af P3-lyttere i målgruppen - de 20-40 årige - kun lidt i december og januar, men er nu steget markant i februar. Kigger man på P3's share steg den umiddelbart og er fastholdt på det samme niveau i både december, januar og februar: 41 pct. af de 20-40 åriges radiolytning foregår på P3. I de 12 foregående måneder - hvor Sky Radio sendte - havde P3 en share på omkring 35 pct. i målgruppen.
I løbet af en uge lytter godt 2.1 mio. danskere til P3 og overgås dermed kun af P4, der har næsten 2.5 mio. ugentlige lyttere. Til sammenligning har Radio 100FM i alt 936.000 ugentlige lyttere og The Voice har 695.000 ugentlige lyttere.

Det er imidlertid mere interessant at se, hvordan P3 klarer sig i målgruppen - de 20-40 årige.

I de sidste 12 måneder før Sky Radio lukkede, havde P3 en ugentlig reach på gennemsnitlig 60.4 pct. i målgruppen - med en stigende tendens i årets løb. I december og januar skete der ikke de store udsving. Her var P3 i kontakt med hhv. 63 og 64 pct. af målgruppen, men i februar steg P3's reach til hele 68 pct., hvilket er det højeste i meget lang tid.

Reach er afgørende for en public service station, og radiodirektør Leif Lønsmann er også meget tilfreds med udviklingen. Han siger: "Da konkurrencen kom, valgte vi - frem for at efterabe reklameradioerne - at satse på DRs særkender: ny dansk musik, en professionel nyhedstjeneste, sport, satire og begavet underholdning. Det er dét, lytterne kvitterer for nu."

Skal man sammenligne lyttertal med andre aktører i markedet er reach dog en dårlig målestok. Her er det langt mere relevant at kigge på share, der da også anvendes af alle seriøse kommercielle radiostationer, når styrkeforholdet skal måles i forhold til konkurrenterne.

I det første halve år efter Sky Radio og Radio 100FMs debut i november 2003 lå P3's share i målgruppen de 20-40 årige nede på omkring 30-32 pct. Derefter steg tallet i sommeren 2004 og lå i perioden fra juli 2004 til oktober 2005 på gennemsnitlig 35 pct. Dette tal steg markant efter Sky Radios lukning, og har i december, januar og februar ligget fast på 41 pct.

Hvilke programmer er det så, der har klaret sig særligt godt de sidste måneder. Radionyt.com har kigget på lyttertallene - kvarter for kvarter i dagens løb - i hhv. november 2005 og februar 2006, og mens morgenradioen (især mellem 07.00 og 08.15) fortsat er topscorer, så er der ikke sket nogen stigning her. Det er der til gengæld i dagtimerne mellem 09 og 16, og det er især Verdens Bedste Formiddag og Monkey Business, der klarer sig meget flot. Chef for markedsanalyse i DR radio og P3-redaktør Thomas Sande Pedersen peger også på Mads og Monopolet, der havde rekordhøje lyttertal i februar 2006.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Prix Europa-statuette til DRs 'Klassen'
  · Så er der igen Knæk Cancer-uge på TV 2
  · 'Norskov' er tilbage med sæson to
  · TV 2 køber serieklassiker, dokumentar og livsstils-tv i Cannes
  · Johnny Madsen får egen shampoo i ny tv-serie om Fanø
  · Discovery og Snapchat i nyt samarbejde
  · Ny serie om dating på TV 2 Zulu
  · Ny dansk dating-komedie på Viaplay
  · Hans Pilgaard tilbage på TV 2 Fri med nyt rejseprogram
  · Ny dramaserie på DR Ultra



  · -