Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


PPM-målinger løfter kommerciel radio
Mandag 31. december 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Fra i morgen måles de danske lyttertal elektronisk. Det sker gennem Gallups Portable People Meter-system (PPM), og de første tal er klar på onsdag. Erfaringerne fra Norge, hvor man han anvendt PPM-målinger et år viser, at den nye måde at måle lyttertal på, har en positiv indflydelse på den kommercielle radiosektors evne til at tjene penge. Det viser sig, at radiostationeres dækningstal er højere, end dagbogsundersøgelser har kunnet dokumentere.
Efter næsten 20 år med telefoninterviews og dagbøger tager Gallup og den danske radiobranche i morgen et stort skridt fremad. Gallup har udvalgt 750 repræsentative personer til at bære på en lille enhed, der registrerer alt radioforbrug, også det ubevidste, skriver MediaWatch. Data af det faktiske radioforbrug leveres til Gallup hver nat.

Det viser sig, at mange lytter til flere radiostationer, end de tror. PPM registrerer meget ny lytning, når personer færdes f.eks. i butikker, i taxaer og på benzinstationer. Denne lytning har mange glemt, når de har skullet udfylde dagbøger om deres radiolytning.

De norske erfaringer viser, at PPM målinger vil kunne gavne radiostationer, der er nummer 3-4 på et givent marked.

Men det er først og fremmest dækning der øges. Dét der også kaldes 'reach'. Derimod vinder de mindre radiostationer ikke nødvendigvis så meget på share.

Målingerne viser også, at folk stort set ikke skifter kanal, når der kommer et reklamebreak - modsat vanerne på tv.

Generelt gavner PPM-målinger kommerciel radios indtjeningsmuligheder. I starten accepterede det norske annoncemarked kun langsomt de nye PPM data, fordi lyttetiden typisk går ned for den enkelte radio, og det kommercielle varelager falder. Det tvinger priserne op, og det har mediabureauerne ikke været begejstrede for, skriver MediaWatch videre.

Generelt er annoncemarkedet dog glade for data, der kan sammenlignes med tv-data og tv-kampagner.

For P4 - den store landsdækkende kommercielle radio i Norge - var det første år med PPM-målinger, 2007, det økonomisk bedste nogensinde.

De nye målinger er også et godt værktøj for radiostationerne til hurtigt at få lytternes dom over programmer og studieværter.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Boxer opgraderer tre kanaler til HD - og sætter prisen lidt op
  · Ny dansk tegnefilmsserie på HBO Nordic
  · Ny dokumentarserie på Discovery om jagten på forsvundne narkomillioner
  · Ny DR K-serie om sorg
  · Danmark-Irland gav seerrekord for Kanal 5
  · 'Detektor' relanceres med to nye værter
  · Indblik i flygtninges ungdomsliv
  · Endnu en pris til 'Bitre druer'
  · Louise Wolff vender tilbage til DR
  · TV 2 taber EU-sag om statsstøtte



  · -