Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Så mange lytter radio ”lige nu”
Fredag 25. januar 2008
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Et af de vigtigste nøgletal i vurderingen af radiostationers lyttertal er AQH. Det er det mest præcise tal for, hvor mange lyttere en given radiostation har "lige nu". De normale dæknings-lyttertal viser kun, hvor mange lyttere der i løbet af en dag eller en uge - på et eller andet tidspunkt har været inde og lytte. Radionyt.com har set på, hvordan de kommercielle radiostationer har klaret sig i 2007 - sammenlignet med 2006 - og der er stor tilbagegang for Radio 100FM og The Voice. Til gengæld er der flotte tal for Radio 100 Soft.
Det går jævnt nedad med antallet af lyttere til The Voice. I 2005 var der 30.000 lyttere på et gennemsnitligt tidspunkt hverdage kl. 6-18. I 2006 faldt det tal til 26.000. Og i 2007 faldt det yderligere - til 19.000. Radio 2 holder derimod så nogenlunde skansen med et AQH på 14.000. Ned fra 15.000 i 2006.

Meget stor tilbagegang er der også for Radio 100FM. Ned fra 81.000 til 71.000. Men takket være Radio 100 Soft - der opnår et AQH på 9.000 lyttere, så opretholder Talpa samlet set stort set samme lyttertal i 2007 som i 2006.

For de lokale stationer har der været lidt tilbagegang i 2007 for NRJ (ned fra 6.000 til 4.000 lyttere), Radio SLR (ned fra 7.000 til 5.000) og de to Radio Viborg stationer (samlet ned fra 9.000 til 7.000).

Blandt vinderne noteres især Skala FM (op fra 13.000 til 16.000 lyttere). I 2006 gik det meget dårligt for Radio Horsens, der fik halveret lyttertallet i forhold til 2005. Men i 2007 er Horsens igen på ret kurs. Sammen med Horsens Classic er lyttertallet steget fra 6.000 til 8.000. Radio ABC/Alfa/Solo FM går også lidt frem (op fra 22.000 til 24.000).


Hvad er AQH

Lyttertal kan fremlægges på mange måder. Der er share (markedsandele) og der er reach (dækning). Der er daglige tal og der er ugentlige tal. Mange stationer vælger udelukkende at fremlægge reach og ugetal.

Men for en annoncør er det ikke altid så interessant at vide, at en given radiostation måske har 50.000 lyttere på en uge, hvis disse 50.000 lyttere kun hver lytter 5 minutter til stationen i løbet af en uge.

Derfor anvendes AQH (Average Quarter Hour) tal i professionel sammenhæng.

AQH tallene viser præcist, hvor mange lyttere den enkelte station gennemsnitligt har hvert kvarter i et givent tidsrum.


AQH for 2007 (Tallene i parentes er fra 2006 og 2005).

Gallup har for radionyt.com lavet en AQH-opgørelse over de kommercielle stationer i Danmark. AQH-kørslen er baseret på Gallup Radio Index, og viser hvor mange lyttere den enkelte kommercielle radiostation har 'indenfor' - pr. kvarter - i gennemsnit i tidsrummet kl. 06.00-18.00 mandag til fredag.

Total AQH-lytning for selskaber, der driver mere end én kanal:

Radio 100FM/Radio 100 Soft: 80.000 (81.000 - 73.000)
Radio ABC/Alfa/Solo FM: 24.000 (22.000 - 21.000)
Hit FM / Guld FM (tidl. "ANR"): 21.000 (20.000 - 20.000)
The Voice: 19.000 (26.000 - 30.000)
Skala FM: 16.000 (13.000 - 5.000)
Radio 2: 14.000 (15.000 - 13.000)
VLR: 9.000 (9.000 - 7.000)
Midtjyske Medier: 9.000
Horsens/Horsens Classic: 8.000 (6.000 - 8.000)
Radio Viborg Hit FM/Guld FM: 7.000 (9.000 - 11.000)
Midtjylland: 7.000 (6.000 - 5.000)
Radio Globus/Globus Guld: 7.000
SLR: 5.000 (7.000 - 5.000)
NRJ/Radio Energy: 4.000 (6.000 - 4.000)
Silkeborg/Silkeborg Guld: 4.000 (3.000 - 4.000)
Radio Limfjord/Limfjord Plus: 4.000

AQH for enkeltstationer for så vidt disse tal er tilgængelige:

Radio 100FM: 71.000 (81.000 - 73.000)
Radio 100 Soft: 9.000

The Voice (kabel/satellit/net): 3.000 (4.000 - 3.000)
The Voice (Fyn): 1.000 (4.000 - 4.000)
The Voice (Århus): 2.000 (3.000 - 4.000)
The Voice (Trekanten): 2.000 (3.000 - 3.000)
The Voice (Nordjylland): 1.000 (2.000 - 2.000)
The Voice (Sjælland): 10.000 (11.000 - 14.000)
The Voice (Esbjerg): 1.000 (1.000)
The Voice (TOTAL): 19.000 (26.000 - 30.000)

Radio 2 (kabel/satellit/net): 1.000 (1.000 - 1.000)
Radio 2 (Sjælland): 5.000 (5.000 - 4.000)
Radio 2 (Fyn): 2.000 (2.000 - 2.000)
Radio 2 (Århus): 2.000 (3.000 - 4.000)
Radio 2 (Trekanten): 1.000 (1.000 - 0*)
Radio 2 (Randers): 1.000 (1.000 - 1.000)
Radio 2 (Nordjylland): 2.000 (1.000 - 2.000)
Radio 2 (TOTAL): 14.000 (15.000 - 13.000)

Hit FM: 9.000 (10.000 - 12.000)
Guld FM: 11.000 (10.000 - 8.000)
Hit FM/Guld FM (tidl. ANR) (TOTAL): 21.000 (20.000 - 20.000)

Radio ABC: 9.000 (8.000 - 9.000)
Radio Alfa: 13.000 (13.000 - 9.000)
Radio ABC Solo FM: 1.000 (2.000 - 2.000)
Radio ABC (TOTAL): 24.000 (22.000 - 21.000)

Radio Viborg Hit FM: 4.000 (5.000 - 6.000)
Viborg Guld FM: 3.000 (4.000 - 4.000)
Radio Viborg (TOTAL): 7.000 (9.000 - 11.000)

VLR Vejle: 6.000 (6.000 - 7.000)
VLR Fredericia: 2.000 (2.000)
VLR Kolding 1.000
VLR (TOTAL): 9.000 (9.000 - 7.000)

Radio Silkeborg: 2.000 (2.000 - 3.000)
Radio Silkeborg Guld: 1.000 (1.000 - 1.000)
Radio Silkeborg (TOTAL): 4.000 (3.000 - 4.000)

Energy NRJ: 4.000 (6.000 - 4.000)

Midtjylland Guld FM: 5.000 (4.000 - 4.000)
Midtjylland Hit FM: 2.000 (2.000 - 2.000)
Midtjylland (TOTAL): 7.000 (6.000 - 5.000)

Radio Horsens: 6.000 (4.000 - 8.000)
Radio Horsens Classic: 2.000 (1.000)
Radio Horsens (TOTAL): 8.000 (6.000 - 8.000)

Holstebro Hit FM: 0* (0* - 0*)
Holstebro Guld FM: 1.000 (2.000 - 1.000)
Ringkøbing Guld FM: 1.000 (1.000 - 1.000)

Radio Globus: 3.000
Radio Globus Guld: 4.000
Radio Globus/Globus Guld (TOTAL): 7.000

Radio Limfjord: 3.000 (3.000 - 3.000)
Radio Limfjord Plus 1.000
Radio Limfjord/Limfjord Plus (TOTAL): 4.000

Skala FM: 16.000 (13.000 - 5.000)
Radio SLR: 5.000 (7.000 - 5.000)
Radio Sydhavsøerne: 6.000 (6.000 - 6.000)
Radio Skive: 4.000 (4.000 - 3.000)
Radio Mojn: 4.000 (4.000 - 3.000)
Radio 3 (Fyn): 3.000 (4.000 - 4.000)
Radio Køge: 3.000 (3.000 - 2.000)
Mix FM, Haderslev: 1.000

* ) Når der er anført 0 lyttere betyder det, at der gennemsnitligt er færre end 500 lyttere pr. kvarter.

Den store fremgang for Skala FM fra 2005 til 2006 dækker over, at Radio Victor skiftede navn til Skala FM i 2006.

Kun stationer der har sendt hele 2006 er medtaget. TV 2 Radio startede først februar 2006 og er derfor ikke medtaget.

- - -

Tilsvarende tal fra 1. halvår 2002: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=4869


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Knap en ud af tre betaler for streaming
  · Troels Mylenberg fra Jysk Fynske Medier til TV 2 News
  · MTG sikrer sig rettigheder til EM i Futsal
  · Sæson to af ny Zulu-ungdomsserie
  · TV 2 producerer EM-svømning til udlandet
  · Europe League fortsætter hos Discovery
  · Regeringen og DF vil fjerne licensen og gennemføre massiv nedskæring af DR
  · 'Broen' vender tilbage på DR1 med fjerde og sidste sæson
  · Dansk sport giver vækst på TV 2 Sport
  · 'Zulu Awards 2018' bliver til en festival



  · -