Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Det er de lokale radioer, der skal bryde monopolet
Onsdag 30. januar 2008
 
UGENS KLUMME: Politikerne har i mange år sagt, at kun gennem landsdækkende kommercielle radioer kunne Danmarks Radios monopol brydes. I dag må vi konstatere, at det ikke er tilfældet. Danmarks Radio sidder fortsat på næsten 70 pct. af al radiolytning herhjemme. Kun i områder, hvor der er stærke, lokale kommercielle radiostationer, f.eks. i Kronjylland og Djursland er DRs monopol brudt. Her er DRs share i nogle kvartaler under 50% – og de kommercielle lokale radioer har en share over 50%. Så her er løsningen. Den lokale kommercielle radiosektor skal styrkes.

Kigger man på f.eks. Storbritannien, har BBC omkring 50 pct. af radiolytning, resten fordeler sig på godt 40 pct. til lokale kommercielle, mens de nationale kommercielle kanaler har omkring 10 pct. af radiolytningen. Også her har det vist sig, at det er de stærke lokale kommercielle radiostationer, der skal bryde monopolet.

Det kan ikke undre. De lokale radiostationer giver lytterne noget, som de landsdækkende ikke kan, om det så er DR eller en anden landsdækkende operatør. De lokale radioer sender lokale nyheder, lokale reklamer, lokale indslag, lokale konkurrencer, lokal sport og har lokale studieværter. De lokale radioer tager udgangspunkt i det, der foregår i lokalsamfundet – og her har man nemt ved at komme til orde, om det er lytteren eller erhvervsliv og politikere. Radioen er med der, hvor det sker. Den lokale radio kan tage pulsen på det lokale, fortælle om arrangementer, trafikforhold, det lokale vejr o.s.v.

Der bør derfor satses på, at der i de større danske byer gives mulighed for frekvenser til op mod 6 radiostationer. På normale markedsvilkår vil man måske opleve, at nogle ikke vil være bæredygtige som lokale radioer, men vil vælge at indgå i et regionalt eller et landsdækkende net. Noget som vi jo har set igennem mange år – og som p.t. praktiseres af SBS stationerne, The Voice og Radio 2 (City). Det betyder i al enkelthed, at markedet altid kan gå fra det lokale til et netværk, mens det ikke er muligt at gå fra nationale stationer til lokale stationer. Hermed vil der kunne skabes en mangfoldighed af forskelligartede radiostationer.

I øvrigt mener jeg, at det er betænkeligt, at DR har lukket smalle formater på deres DAB-net. Her var dog den eneste grund til at beholde dette udskældte net, hvor man havde valgt at ”dumpe” programmer for en lille målgruppe. Nogle programmer der vel, når det kommer til stykket, burde være indeholdt i programplanen for P1, P2, P3 og P4, hvis det DR skal leve op til public service begrebet.

Og nu vi er ved det – luk P2, flyt det klassiske musik til kun at være på DAB og Internettet - og sælg FM4 frekvenserne til højestbydende kommercielle radiostation. Det kan spare en replanlægning, og er noget politikerne kan gøre, da det er dem, der bar bestemt, at FM4 skal sende klassisk musik. Det er ikke DR.

- - -

Radionyt.com har fire faste klumme-skribenter, der skriver fast hver 4. uge:

Thorkild Ellerbæk:
- Født 1947. Lektor i radiojournalistik på Danmarks Journalisthøjskole. Ekstern lektor på Institut for Medievidenskab, Århus Universitet.
- Har bl.a. skrevet 'Radiobogen' - en grundbog i radiojournalistik og er chefredaktør på http://www.djh.dk/nyhederne

Jesper Sehested Lund:
- 1995-2003: Adm. direktør for SBS i Danmark. Stod bl.a. i spidsen for lanceringen af TvDanmark 1 og 2 (i dag Kanal 4 og 5), adm. direktør for Nordisk Radio Reklame A/S (The Voice og Radio 2)
- 2003-2007: Arbejdende bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark (Radio 100FM + Radio 100 Soft) og Det Danske Radiobureau.
- Driver i dag eget forlag i JSL PUBLICATIONS, som udgiver livsstilsmagasinet VI MED HUND. Er derudover bestyrelsesformand for FastTV A/S, som leverer TV via højhastighedsbredbånd

Gitte Thomsen:
- Siden januar 1999 sekretariatsleder for Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, SLRTV. Fra 2005 også for Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML.
- Uddannet erhvervsproglig bachelor i engelsk og tysk, Aalborg Universitetscenter 1997. Fortid som befaren matros i den danske handelsflåde, samt rejsesekretær i Sømændenes Forbund.
- Næstformand i Danmarks Kommunistiske Parti, DKP.

Ole Søndergaard:
- Cand. jur. og HD(R). Direktør for Radio ABC gruppen med Radio ABC, Radio Alfa og Solo FM i Randers (dækker Kronjylland/Djursland), Radio Skive, Radio Alfa Skive samt Radio Mojn og Mix FM i Sønderjylland. Desuden ugeaviserne 'Din Avis' i Randers og 'Gudenå Bladet' i Langå.
- Direktør for Radio ABC i 1999. Forud bankkarriere i Jyske Bank, bl.a. udstationeret 3½ år i Jyske Bank, Spanien.
- Var med i opstartsfasen i 1988 til den radiostation, som han i dag er direktør for. Han er ligeledes medejer af og sidder i bestyrelsen for moderselskabet, Radio ABC Holding.
- Næstformand i Randers Regnskov


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Knap en ud af tre betaler for streaming
  · Troels Mylenberg fra Jysk Fynske Medier til TV 2 News
  · MTG sikrer sig rettigheder til EM i Futsal
  · Sæson to af ny Zulu-ungdomsserie
  · TV 2 producerer EM-svømning til udlandet
  · Europe League fortsætter hos Discovery
  · Regeringen og DF vil fjerne licensen og gennemføre massiv nedskæring af DR
  · 'Broen' vender tilbage på DR1 med fjerde og sidste sæson
  · Dansk sport giver vækst på TV 2 Sport
  · 'Zulu Awards 2018' bliver til en festival



  · -