Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radiojournalister skal lære at elske Twitter
Fredag 28. august 2009
Af Karsten Jensen
 
Fremtidige radiojournalister skal lære at bruge Twitter og andre sociale medier til at levere nyheder til lytterne først - og til at samle oplysninger.
Det mener Andy Carvin, der er National Public Radios (NPR Washington, D.C.)chefstrateg for sociale medier. Han taler på Radiodays 2009, der finder sted på DR Byen lørdag den 27. september 2009.

"Radio er det mest intime form af massemedier. Det er for eksempel ikke usædvanligt, at en radiovært eller radioreporter taler ud i luften som om, de henvender sig en person, der befinder sig i samme rum med dem. Sociale medier fungerer på samme måde, fordi de er bygget op omkring samtalen med den enkelte, selv om den når ud til mange," mener Andy Carvin.

I NPR bruger han sociale medier til at forbedre forholdet til lytterne ved at få dem til at involvere sig i NPR´s produktioner.

"Under præsidentvalget i 2008 opfordrede vi offentligheden til at hjælpe os med fact-kontrol af de erklæringer, præsidentkandidaterne kom op med i debatterne. Det gjorde vi ved at bruge Twitter. Vi brugte også Twitter, SMS, iPhones og andre redskaber til at kortlægge vælgernes oplevelser på valgdagen, og til at se på de problemer, vælgerne kunne støde på. For nylig sendte vi en fotograf til en Kongreshøring. Han tog billeder af publikum, og bagefter bad vi brugerne om at identificere de lobbyister fra sundhedssektoren, der sad i rummet,” fortæller Andy Carvin.

Disse er blot nogle af de mest interessante projekter NPR har gennemført med hjælp af de sociale medier i det forløbne år.

"Generelt vil vi prøve at øge mængden og kvaliteten af den kontakt, offentligheden har med alle vores journalister," siger Andy Carvin.

For journalisterne i NPR, skal de sociale medier i fremtiden være de mest nyttige værktøjer i jagten på de bedste historier.

"I nogle tilfælde, skaber vi store projekter som jeg nævnte før (Præsidentvalget, red.) og i andre tilfælde handler det mere om at lære journalisterne at bruge de værktøjer, sociale medier har at tilbyde for at komme i kontakt med potentielle kilder og til at udvikle ideer til historier,” siger Andy Carvin.

"På den ene side giver sociale medier, journalisterne et ekstra redskab til at udføre deres arbejde, og på den anden side, styrker de forholdet til NPR´s lyttere,” mener han.

”Den største udfordring, når det gælder de sociale medier, er at få flettet informationerne fra lytterne ind i vores reportager og historier. Fordi du ikke bare kan bruge sociale medier i en enkelt dag eller to og så forvente, at det vil give et resultat. Det kræver, at du udvikler relationerne til dine lyttere og engagerer dem over tid og dermed bygger tillid mellem lytteren og dig. Og når man så er en travl journalist, kan det være svært også at skulle opfylde den forpligtelse,” siger Andy Carvin.

Han mener ikke, at hverken alder eller brugernes samfundsbaggrund er en hindring for, at radiostationerne kan nå deres lyttere ved hjælp af sociale medier.

NPR har kontakt med folk i alle aldre og med alle mulige baggrunde gennem forskellige sociale medier. Når det er sagt, viser det sig nemlig, at gennemsnitsalderen for en lytter på radio er i 50`erne, mens den er yngre for lyttere på internetradio.

”Udfordringen bliver derfor at bruge de værktøjer, de sociale medier giver således, at radio ikke bliver fremmedgjort i forhold til de unge. Radio skal være så imødekommende som mulig,” siger Andy Carvin.

Med de sociale medier udvikler lytterne en helt anden holdning til NPR´s programmer nu – i forhold til tidligere.

”For eksempel har finansprogrammet ’Planet Money’ en stærk tilstedeværelse på Twitter og man blogger aktivt. De udvikler ideer til historier i et tæt samspil med lytterne. De interagerer med lytterne og at inddrage deres ekspertise bidrager til en større mangfoldighed og mere ekspertise i vores programmer, som vi måske havde manglet, hvis vi ikke havde kommunikeret lytterne,” siger Andy Carvin.

Fokus på Andy Carvins keynote på Radiodays 2009, bliver de sociale medier platforme som Twitter, instant messaging og korte beskedtjenester, som distribuerer information hurtigt. Han vil fortælle om, hvordan disse platforme ikke kun er gode redskaber, men også kan bruges som nyttige redskaber til indsamling af data om historier.

Et eksempel på dette er den lokale NPR station i San Diego, der for et stykke tid siden brugte Twitter i forbindelse med en række store skovbrande i området. Via net-tjenesten kunne man kommunikere med lytterne for at få de seneste informationer fra flere områder samtidigt, og lynhurtigt dele den med lytterne i hele området.

På den ene side publicerede man nyheden via Twitter og på den anden side brugte NPR´s journalister Twitter-meldingerne til at få information. De fik blandt andet svar på, hvilke evakueringscentre, som fortsat var åbne, hvor branden spredte sig til og så videre.

En anden faktor som mange peger på som en udfordring i brugen af mikroblogging i forbindelse med journalistisk virksomhed er, at kampen om at komme først med nyhederne, kan gå ud over rigtigheden af de informationer, der spredes.

Dette mener Carvin kan forhindres ved, at en person skal checke det materiale, der sendes ud til publikum. Under Præsidentvalget i 2008, fik NPR tusindvis af mennesker til at sende deres Tweets og SMS’er om, hvordan stemmeafgivelsen foregik der, hvor de var. Man offentliggjorde alt materialet på nettet – idet man dog gjorde opmærksomt på, at materialet ikke var fakta-checket. Efterfølgende checkede frivillige materialet og kun de historier, der kunne bekræftes, blev brugt i radioen.

Hurtig distribution af information er med andre ord ikke altid ensbetydende med rigtig information. Men Carvin mener, at netop Twitter og de øvrige mikroblogging-værktøjer åbner mulighed for, at andre kan svare hurtigt eller kræve flere fakta på bordet, før man tager påstandene for gode varer.

”Denne proces kan nogle gange bidrage til at korrigere forkerte historie, der er blevet offentliggjort for hurtigt uden, at fakta er på plads. Hvis ikke journalister og andre stiller spørgsmålstegn ved den information, de henter på Twitter og andre platforme, bliver de ikke andet end rygtebørser,” siger Andy Carvin.

Andy Carvin kan opleves på Radiodays 2009, lørdag den 26. september i DR Byen.




Ifølge hjemmesiden Twitterland, www.twitr.dk er danskernes brug af Twitter faldet drastisk. Højdepunktet i år var juni måned med knap en kvart million beskeder. August har indtil videre kun budt på ca. 54.000 beskeder fra danskerne via nettjenesten.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Knap en ud af tre betaler for streaming
  · Troels Mylenberg fra Jysk Fynske Medier til TV 2 News
  · MTG sikrer sig rettigheder til EM i Futsal
  · Sæson to af ny Zulu-ungdomsserie
  · TV 2 producerer EM-svømning til udlandet
  · Europe League fortsætter hos Discovery
  · Regeringen og DF vil fjerne licensen og gennemføre massiv nedskæring af DR
  · 'Broen' vender tilbage på DR1 med fjerde og sidste sæson
  · Dansk sport giver vækst på TV 2 Sport
  · 'Zulu Awards 2018' bliver til en festival



  · -