Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


DRs monopol dræber kommerciel radio
Onsdag 30. september 2009
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DRs monopol på landsdækkende radio er iflg. direktør i den nu lukkede Sky Radio, Kasper Krüger, hovedårsagen til Radio 100FMs betalingsstandsning og den dårlige situation for kommerciel radio. "Danmark er det eneste land i den vestlige verden, hvor staten har monopol på landsdækkende radio - og samtidigt dét land, hvor kommerciel radio har de dårligste sendeforhold," siger Kasper Krüger og konstaterer, at så længe DR har denne monopolstaus, så vil der ikke være plads til landsdækkende kommerciel radio.
Krisen for landsdækkende kommerciel radio i Danmark har ikke noget at gøre med KODA og Gramex eller de høje koncessionsafgifter, mener Kasper Krüger. Selv om disse udgiftsposter forsvandt helt, ville landsdækkende kommerciel radio stadig give underskud.

Krüger siger til TV 2 News, at forklaringen i stedet er det faktum, at DR er den eneste radio, der kan sende til hele befolkningen. Det sker på fire landsdækkende radiokanaler. Kommerciel radio har ikke én eneste landsdækkende radiokanal.

"DR har været fantastisk dygtig til lobby arbejde," forklarer Kasper Krüger. Et lobby-arbejde, der altså har medført, at DR nu sidder på alle fire landsdækkende radiokanaler og medført, at der ikke kommer en replanlægning af FM-båndet, der ellers ville have kunnet givet kommerciel radio langt bedre forhold.

Landsdækkende kommerciel radio skal i stedet sendes på DAB, men Kasper Krüger gør opmærksom på, at det altså er FM, der er altdominerende med over 90 pct. af al radiolytning, og at FM også i de næste 10-20 år vil være den vigtigste platform for radio.

"Og så lang tid kommerciel radio ikke kan få lov til at være dér, hvor lytterne er, så vil der heller ikke være penge til kommerciel radio," pointerer Krüger overfor TV 2 News.

Situationen med DRs totale dominans har betydet, at Danmark har verdens laveste reklameomsætning på radio.

Kun 2 pct. af det samlede reklameforbrug bruges på radio i Danmark. Det europæiske gennemsnit er på 6 pct., i Norge bruges 7 pct. af reklamekronerne på radio og i Nederlandene er andelen på 13 pct.




Få en billig mobil hos Call me. Klik her



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Boxer opgraderer tre kanaler til HD - og sætter prisen lidt op
  · Ny dansk tegnefilmsserie på HBO Nordic
  · Ny dokumentarserie på Discovery om jagten på forsvundne narkomillioner
  · Ny DR K-serie om sorg
  · Danmark-Irland gav seerrekord for Kanal 5
  · 'Detektor' relanceres med to nye værter
  · Indblik i flygtninges ungdomsliv
  · Endnu en pris til 'Bitre druer'
  · Louise Wolff vender tilbage til DR
  · TV 2 taber EU-sag om statsstøtte



  · -