Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radioreklame er ikke et hit
Tirsdag 27. april 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Kommerciel radio har altid haft det svært i Danmark. Mediet har været og er stadig kraftigt begrænset af politiske grunde. Og så hjælper det heller ikke på situationen, at lytterne er irriterede over radioreklamer; radioreklamer opfattes - iflg. en undersøgelse fra Mindshare - som værende næsten lige så irriterende som tv-reklamer. Men mens tv-reklamer samtidig skaber masser af opmærksomhed, så er det i langt mindre grad tilfældet med radioreklamer. Og situationen ser ikke ud til at have ændret sig det mindste de sidste fem år.
Mindshare har de seneste fem år gennemført en større undersøgelse af danskernes holdning til forskellige former for reklamer. Herunder også radioreklamer.

I rapporten 'Reklameanalysen 2009' noterer Mindshare, at der har været forsøgt med kommerciel radio i Danmark. Først en stor international spiller i form af Sky Radio og senest
vores egen TV 2, som brændte fingrene med TV 2 Radio.

"Men en bæredygtig økonomi er ikke kun afhængig af omkostninger til produktion og distribution, men også de potentielle reklameindtægter på baggrund af solide lyttertal og effektive reklamer. Her ser det ikke ud til, at forbrugerne er på radiomediets side," konstaterer Mindshare.

Undersøgelsen viser at 86 pct. er irriterede over radioreklamer. Det er næsten lige så slemt som tv-reklamer og reklamer sendt pr. e-mails, der er topscorere med 88 pct.

Men mens tv-reklamer samtidigt giver ganske høj opmærksomhed (læs: der er en chance for at reklamerne virker), ligger det anderledes tungt med radioreklamer.

Kun 23 pct. af danskerne angiver, at radioreklamer fanger deres opmærksomhed. Til sammenligning scorer tv-reklamer her 45 pct.

Radio er dog ikke det dårligste og mindst opmærksomhedsskabende reklamemedie. Reklamer på mobiltelefon, lejede videofilm, tekst-tv, indkøbsvogne, e-mails, salgsbreve med alm. post og salgsvideoer i butikker klarer sig dårligere...

Og ja, tilbudsaviser klarer sig fortsat bedst. Langt over 50 pct. af danskernes angiver, at tilbudsaviser fanger deres opmærksomhed.




Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · 'Søskendes hemmelige verden' på DR1
  · Ny Zulu-satire: 'Er vi der ikke snart'
  · Bamse går til filmen
  · Nu vender 'Historien om Danmark' tilbage
  · Ny vært på TV 2 News
  · TV 2-serie om alternativ behandling
  · DR markerer 500-året for reformationen
  · Ny DR2-serie: Bertelsen på Shikoku 88
  · 'Den store bagedyst' er tilbage
  · Nyt bogprogram på DR K



  · -