Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


ANR - årets kommercielle radiostation
Mandag 3. oktober 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
ANR fik hele fire priser på årets Prix Radio, og var dermed dén radiokanal der fik flest priser - mens der var tre priser til DR P1 og dermed andenpladsen og så to priser til DR P3 på tredjepladsen. Det er første gang, at en kommerciel station er løbet med hele 4 priser til Prix Radio. Bl.a. fik ANR prisen som årets kommercielle radio.
Prix Radio lørdag aften på Crowne Plaze Hotel i København i weekenden var i den grad ANRs fest. Nok tog DR - samlet set - flest priser, men det var ANR der med fire priser blev dén radiokanal der selvstændigt klarede sig bedst.

Og det var ikke kun i de priser, der blev afgjort af en jury, at ANR klarede sig godt. I Ekstra Bladets læserafstemning på eb.dk om årest 'gyldne mikrofon' var der hård kamp om de fem øverste placeringer, og ANRs nye morgenshow 'Anne og de herreløse hunde' kom ind på en fornem 4. plads. Kun overgået af tre P3-programmer.

ANR blev dermed her den højest placerede kommercielle og ikke-landsdækkende radiokanal. Og i øvrigt kom der igen et DR-program på 5. pladsen, nemlig 'Madsen' med Alex Nyborg Madsen fra P4.


Palle Bo ryddede hele reklame-bordet

Palle Bo - alias Radioguru - var i år 'kun' nomineret med tre ud af seks reklamer i de to reklame-kategorier 'Årets radioreklame (lokalt/regionalt) og 'Årets radioreklame (landsdækkende)' - i modstætning til sidste år, hvor Palle Bo var nomineret med hele fire ud af seks reklamer.

Men Palle Bo har ikke grund til at ærge sig over dette. Han vandt nemlig i år begge kategorier. I modsætning til sidste år, hvor han måtte 'nøjes' med én pris.


Tæt på, nærved og næsten for Sydhavsøerne.

Radio Sydhavsøerne var nomineret i hele seks katogier. Et imponerende resultat. Men desværre for de dygtige radiofolk i Nykøbing F. blev det kun til én pris. Og den gik til Carsten Adsersen i kategorien 'Årets Stjerneskud'.


Og alle begrundelserne


Årets dokumentar/feature: 'Farfars to liv', Third Ear, Anna Thaulow
"Aftenens vinder er en tankevækkende og gribende dokumentar, hvor journalisten tager os med helt ind bag facaden på sin egen familie. En gribende dokumentar, hvor hun zigzagger mellem familiens tabuer og slørede forklaringer produceret forfriskende og dristigt og og som sætter fokus på nogle helt centrale spørgsmål som ærlighed, familie og kærlighed. Prisen tilfalder en modig dokumentarist, der er gået hele vejen i sin søgen på sandheden om sin bedstefars dobbeltliv og det har hun gjort på en måde, der tryllebinder lytteren fra start til slut."

Årets drivetime (landsdækkende): 'Orientering', DR P1, Orienteringsredaktionen
"Årets vinder er myldretidens bedste ven. I i bilen, gerne i kø, i toget. Der er sågar folk, der tager vinderen med på podcast efter arbejde og lytter til det i fitnesscenteret. Du bliver informeret og orienteret i verdensklasse. Får ny viden, andre synsvinkler og journalistik med hukommelse. Med masser af afbrydelser og helt uden musik."

Årets drivetime (lokalt/regionalt): 'Den Bedste Tid', ANR, Søren Krogh
"Bortset fra morgenradio, er der kun én ting, der virkeligt tæller for millioner af danske radiolyttere. Nemlig radio - når vi skal hjem fra arbejde. Drivetime radio kræver personalities, kvalificeret indhold og ikke mindst lysten til at involvere lytterne. Men også glæde, varme og en indlevelsesevne - lidt ud over det normale. Og det kan aftenens vinder mere end nogen anden i dette land. Årets vinder er en ener – en virkelig stjerne på den danske himmel."

Årets kommercielle radiostation: ANR
"Alder betyder ikke nødvendigvis, at man bliver stereotyp eller kedelig. Årets vinder har vist, at man har formået at friske sig selv op indholdsmæssigt og programmæssigt ved blandt andet at fokusere på sine kerneværdier: det at være lokal og nærværende. Noget der gennemsyrer alt omkring stationen – fra værter og indhold og til events i verdensklasse, der samler lytterne fra Skagen til Hobro og Byrum på Læsø til Hanstholm."

Årets morgenshow: (landsdækkende): 'Go’ Morgen P3', DR P3. Christian Lundov, Henrik Nylander Svoldgaard, Pia Røn, Henrik Povlsen, David Mandel, Mie Rasmussen, Karsten Baun
"Der er ingen over dem. Heller ingen på siden af dem. De leverer Danmarks bedste morgenvækkeur – og på trods af en fremskreden alder, formår de at forny deres indhold og samle nationen. Morgen efter morgen. År efter år. Rammen er den samme, men man giver stadig plads til at forny sig – også når det gælder tjansen som den, der vækker hele Danmark. Stadig med fokus på den grundlæggende opgave, der ligger i at klæde lytterne rigtig godt på med nyheder og gode historier."

Årets morgenshow (lokalt/regionalt): 'Vikarerne', ANR. Adam Lehn og Mette Siggaard
"En ting er at være anden valget. Noget andet er så at løse opgaven med bravour. Årets vinder formåede against all odds at samle lytterne omkring sig on air og på Facebook og involvere dem i en grad, der smittede af på lyttertallene. De vandt slaget om lytterne ved at producere morgenradio med stærkt og appellerende indhold lokalt, regionalt, nationalt samt fra resten af verden. Kombinationen mellem den stærke journalist og den rutinerede studievært sender årets Prix Radio Award for 'Årets morgenshow lokalt/regionalt til 'Vikarerne' på Radio ANR med Mette Siggaard og Adam Lehn."

Årets nyheds/aktualitet: 'Orientering Weekend', DR P1, Jon Kaldan
"Årets vinder bruger ugens aktuelle begivenheder til at diskutere overordnede temaer og perspektiver og giver lytteren alle de forudsætninger eller historiske paralleller, som hverdagens journalistiske rejsestald ikke giver mulighed for. Udsendelserne har enorm spændvidde – fra det enkelte menneske til det store globale perspektiv. Fra i dag og i går - til de gamle grækere, fra Vesterbro til Vladivostok og fra de lange udfoldede lydhøre interviews til hurtige håndkantsslag."

Årets promotion for program: 'Anne og de herreløse hunde – Verner klager', ANR
"Hvis man skal lave en satsning, der virkeligt brager igennem, skal virkeligt have noget at have det i. Det har årets vinder. Ikke mindst takket være karakteren Verner, der ringer ind og klager over alt muligt, der aldrig har med radio eller selve programmet at gøre. Verner er nu kult og sloganet "Det' Et Radioprogram” er for længst blevet mainstream i det nordjyske."

Årets promotion/event: '1864', DR P4 Trekanten & DR P4 Syd
"Årets vinder i kategorien 'Årets promotion & Event' formår endnu en gang at tage lytterne med på en fantastisk rejse, der både begejstrer, involverer og ikke mindst giver lytterne følelsen af at være til stede på en event, der foregår for næsten 150 år siden. Eventen formidler en skælsættende historie ved hjælpe af nutidens teknologi og muligheder og involverede folk i hele Danmark samt i Tyskland – og taler vi hverken om Otto Duborg eller Fleggard."

Årets Public Service: 'Detektor på P1', DR P1, Thomas Buch-Andersen
"Årets vinder er et glimrende eksempel på, hvad fremragende public service radio egentlig handler om. Blandt andet at sætte nye standarder for dagsordensættende public service radio. I løbet af sine kun ni måneder har programmet med tjek af tal, påstande og fakta i den politiske og samfundsmæssige debat allerede markeret sig som et program, der citeres og refereres til, og som politikere respekterer. Programmet kombinerer en høj grad af troværdighed med et glimt i øjet. Det har på samme tid styrket en ny form for undersøgende journalistik i dansk radio og været spydspids for en ny journalistisk genre i Danmark, nemlig faktatjekket. Årets vinder viser, at radiomediet lever i bedste velgående, og at selv små programmer kan gøre en stor forskel."

Årets stjerneskud: Carsten Adsersen, Radio SydhavsØerne
"Årets vinder formår at levere den personlige vinkel, hvor lytterne inddrages i en farverig og forunderlig billedverden, leveret med timing, charme og knastør humor, ofte i form af en stor selvironi. En befriende vært, der har en mening om det meste, og tør gå over stregen, hvis det er nødvendigt. Men har samtidig også en veludviklet balancesans, der forhindrer at sovsen skiller, og det går hen og bliver pinligt. Et stort engagement, er med til at gøre historierne tilstedeværende, levende og underholdende, og er i sidste instans med til at inddrage og underholde lytterne – en vinder, der lever op til Radiodays slogan'et : 'WE LOVE RADIO!'

Årets radioreklame (landsdækkende kampagne): 'TV 2 Armadillo Aften', Radioguru, TV 2
"Årets vinder mestrer det at lave reklame for et emne, der optager hele verden. Det behandles nobelt og alligevel brutalt – helt som i virkeligheden. Drenge vender hjem som voksne mænd – vi følger forandringen fra dreng til mand. Årets vinder var ikke uden grund nomineret til en Cannes Lion 2011 - som af mange kaldes VM i reklame."

Årets radioreklame (lokal/regional kampagne): 'Thyra Frank', Radioguru
"Hvis man skal lave en lokal eller regional reklame, der dur – handler det om at skille sig ud. Årets vinder skiller sig ud ved, at der man her kommer helt ind under huden på modtageren. Tekstforfatteren har her ramt fuldstændigt solar flexus på hele modtagerens følelsesregister. Velproduceret og uden unødige dikkedarer - men samtidigt med et touch af fornyelse af en svær disciplin af reklame – nemlig den politiske."


Og juryens sammensætning

I år bestod hovedjuryen, der har én repræsentant fra hver af arrangørerne, af: Marianne Bugge (Radioerne), Derrick Wilkie (Radio 100), Dennis Ravn (SBS Radio) og Jesper Dein (DR)

Hovedjuryens opgave er at sammensætte det nødvendige antal juryer indenfor de priser, der uddeles. Hvis en af juryerne ikke mener, at de indkomne forslag er stærke nok til en nominering og dermed uddeling af prisen, kan juryen afstå fra at uddele prisen. Juryen går herefter af og det vil så være op til hovedjuryen at nominere, uddele og motivere uddelingen af prisen.

Og fagjury-medlemmerne var i år:
Suzanne Moll (Radio 24syv)
Jens Grund (Berlingske Media)
Jesper Grunwald, konsulent
Kent Kordt (Fynske Medier)
Lasse Roldkjær (Radiocoaching)
Niklas Nordén (Niklas Nordén Radio Consulting)
Brian Ebbesen (Syddanske Medier)
Ole Mølgaard, konsulent
Patrick Bay Damsted (Radio 24syv)
Søren Klausen (AV Design)
Palle Bo (Radioguru)
Jonathan Bennedsen (Lydstudiet Aros)
Carsten Agerbæk (Agerbæk Reklamelyd)
Allan Tang (Tang Consulting)
Lone Bierlich, konsulent


Foto: Holdet fra ANR modtager prisen som årets kommercielle radiostation på Prix Radio i København den 1. oktober 2011. (Foto: Adam Lehn)



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · TV 2 køber serieklassiker, dokumentar og livsstils-tv i Cannes
  · Johnny Madsen får egen shampoo i ny tv-serie om Fanø
  · Discovery og Snapchat i nyt samarbejde
  · Ny serie om dating på TV 2 Zulu
  · Ny dansk dating-komedie på Viaplay
  · Hans Pilgaard tilbage på TV 2 Fri med nyt rejseprogram
  · Ny dramaserie på DR Ultra
  · DR Dokumentar tjekker 'De dyre direktører'
  · Piv Bernth stopper som dramachef i DR - tre producenter stopper også
  · TV 2-julekalender med magi og sang bag lågerne



  · -