Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Underudviklet radiomarked i Europa
Torsdag 13. december 2001
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det kommercielle radiomarked i Europa er stærkt underudviklet, hvis man sammenligner med situationen på radiomarkedet i USA. Det fremgår af en rapport fra Oliver & Ohlbaum, der bl.a. viser at 5.100 europæiske kommercielle stationer i gennemsnit kun har en indtjening på 9.5 mio. kr. I Europa er det de statslige Public Service kanaler der snupper over halvdelen af den samlede radioreklameomsætningen på 117 mia. kr., det er Public Service stationerne der sidder på langt de fleste og bedste sendefrekvenser og Public Service stationerne tegner sig for 38 % af al radiolytning. Samtidigt har lytterne i Europa langt færre radiostationer at vælge imellem end i USA. Særligt grotesk er situationen i Danmark.
I Europa omsættes der årligt for 117 mia. kr. i radioreklamer iflg. undersøgelsen fra det britiske selskab Oliver & Ohlbaum, og det er de 400 Public Service radioer i Europa der står for over halvdelen af denne omsætning. Faktisk er der kun 48 mia. kr. til deling mellem de 5.100 kommercielle radiostationer i Europa.

I USA er forholder tingene sig helt anderledes. Her er den årlige omsætningen indenfor radioreklamer på 324 mia. kr., skriver The Radio Magazine.

I Europa tjener kommercielle stationer omkring 180-350 kr. pr. 1.000 lytte-timer. I USA er indtjeningen pr. 1.000 lytte-timer i nærheden af 600 kr.

Rapporten fortæller også at lytterne i Europa typisk kun har 3/5 så mange radiostationer på skalaen at vælge imellem som radiolyttere i USA. Som eksempler nævnes Chicago med 47 radiostationer, New York med 39 radiostationer og San Francisco med 38 forskellige radiostationer – mens en by som London kun har 24 forskellige stationer – inkl. Public Service stationerne.

Man kunne jo også her tilføje Danmark, hvor der i byer som Aalborg, Århus, Esbjerg og Odense hvert sted kun er én kommerciel radiostation - ANR Hit FM i Aalborg, The Voice i Århus, Radio Victor i Esbjerg og Radio 49 i Odense. Derudover er der hvert sted DRs fire Public Service kanaler, og et par kommercielle radiostationer der sender fra naboområder og som høres i en mere eller mindre god kvalitet, i de fire byer. I tilsvarende byområder i USA har lytterne typisk mellem 20 og 30 forskellige radiostationer at vælge i mellem med næsten lige så mange forskellige programformater – samt derudover nogle få ikke-kommercielle stationer.

Oliver & Ohlbaum mener at langtidsudsigterne for radio i Europa generelt er positive. Radiolytningen er fortsat i vækst, det er fortsat billigt for annoncørerne at bruge radio og ændrede regler for ejerskab vil gradvist mindske de faste omkostninger.

Der ses også positivt på DAB, om end DAB kun ventes at ville være i brug af 10 % af de europæiske husstande i 2006 og udgøre i alt 6 % af al radiolytning i 2006.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  � 2011
  � 2010
  � 2009
  � 2008
  � 2007
  � 2006
  � 2005
  � 2004
  � 2003
  � 2002
  � 2001



  · Fremgang for TV 2
  · Ny DR1-dokumentar: 'Talentet – hele familiens kamp'
  · Ny sæson af 'Sukkertoppen' på TV 2
  · DR tager rundt i sommerlandet
  · Maria Månson ny vært for 'Gejst' på DR1
  · Louise Wolff skifter fra DR til TV 2
  · TV 2 køber flere håndboldrettigheder
  · Boxer TV fortsætter med digitalt tv
  · Kærester med landsholdet
  · Discovery satser stort på golf