Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


ANR Guld FM i stor lytterfremgang – men ANR Hit taber stort
Fredag 31. januar 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Samlet set går det ret skidt for både DR og ANR-gruppen i 4. kvartal 2002 i Aalborg området. Til gengæld vinder Clear Channel – inkl. salgspartneren Power FM – frem og opnår en samlet share af al radiolytning i Aalborg på næsten 7 pct. Både P3 og P4/Nordjyllands Radio mister store dele af radiolytningen, og en fremgang for P1 i Aalborg kan ikke rette op på billedet, der viser at DR opnår en markedsandel på knap 56 pct. ANR Guld FM går markant frem – fra 11 til 16 pct. – men samtidigt er der en voldsom tilbage-gang for ANR Hit – der rutscher ned fra en share på 21 til nu bare 12 pct. Det fremgår af opgørelse som Gallup har lavet for radionyt.com.
Lyttertallene for Nordjyllands Radio er de ringeste i hele 2002. Med en markedsandel på hhv. 32, 33 og 37 pct. i de tre første kvartaler er det et noget kedeligt resultat den nordjyske regionalradio præsterer i 4. kvartal: Kun 30 pct. blev det til.

Regionalradioen er dog fortsat langt den mest aflyttede radiostation i Aalborg-området og næsten dobbelt så stor som den nærmeste konkurrent, der nu hedder ANR Guld FM – modsat tidligere, hvor den hed ANR Hit FM. Lægger man tallene sammen for de to ANR formater har de dog – præcist – den samme andel af lytningen i Aalborg som Nordjyllands Radio.

Modsat Danmarks tre andre storbyer, København, Århus og Odense – har P3 ikke godt fat i Aalborg. I de tre andre storbyer har P3 en share på hhv. 24, 27 og 26 pct. – mens det i Aalborg kun kan blive til 14 pct., og det er oven i købet en tilbagegang fra 18 pct. i det foregående kvartal.

Power FM fra Aabybro er for første gang med i Gallup Radio Index – og klarer sig med en share på 3 pct. ganske pænt. Samtidigt går Radio 2 frem – efter et meget dårligt resultat i 3. kvartal – og får nu også 3 pct. af al radiolytning i Aalborg.

Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Aalborg og tilgrænsende kommuner i 4. kvartal 2002 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 3. kvartal 2002.

DR P4/Nordjyllands Radio: 30 % (37 %)
ANR Guld FM: 16 % (11 %)
DR P3: 14 % (18 %)
ANR Hit: 12 % (21 %)
DR P1: 7 % (4 %)
DR P2 Musik&Kultur: 5 %
Radio 2: 3 % (1 %)
Power FM: 3 % (-)
Radio Alfa: 1 % (0 %)

DR (total): 55.9 % (61.4 %)
Kommercielle stationer: 38.9 % (35.7 %)
ANR (total): 28.4 % (32.0 %)
Clear Channel (total): 6.8 % (1.6 %)
Radio ABC gruppen (total): 0.9 % (0.2 %)
SBS (total): 0.5 % (0.7 %)
Viborg (total): 0.5 % (0.7 %)
Udenlandske stationer: 0.6 %
Andre/uidentificerede: 4.6 %

DR Klassisk og DR P2 Musik & Kultur har tidligere optrådt samlet, men er nu anført hver for sig. I 3. kvartal blev ikke oplyst tal for udenlandsk radio og for andre. Disse tal medtages nu fra og med 4. kvartal i radionyt.com’s oversigter. Med i den samlede share for Clear Channel Radio er medregnet Power Radio, der dog kun er en salgspartner.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Ny dramaserie på DR Ultra
  · DR Dokumentar tjekker 'De dyre direktører'
  · Piv Bernth stopper som dramachef i DR - tre producenter stopper også
  · TV 2-julekalender med magi og sang bag lågerne
  · 'Samme tid næste år' - nyt livsstilsprogram
  · Landskamp blev mest sete udsendelse - nogensinde - for Discovery Networks
  · Norge: Alene en hel vinter i de norske fjelde
  · Simon Talbot gør grin med svenskerne i nyt show på Comedy Central
  · Ny aftale betyder mere nordisk drama
  · DR henter tv-chef i Sverige



  · -