Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Københavnerne bruger 3/4 af tiden foran radioen i selskab med DR
Fredag 31. januar 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR ejer hovedstadsområdet – og det bliver mere og mere markant. Helt nordkoreanske forhold er det ikke – men det nærmer sig: iflg. en opgørelse over shares (markedsandele af al radiolytning), som Gallup har foretaget for radionyt.com har DR nu i 4. kvartal 2002 hele 73.7 pct. af al radiolytning i HT-området. Det er det højeste tal i hele 2002. Der er stor fremgang for både P4/Københavns Radio, for P3 og ikke mindst for P1. Samtidigt rasler lyttertallene ned for The Voice og Pop FM. Eneste lyspunkter for den kommercielle radiobranche er en lille fremgang for Sky Radio, Radio NRJ og Radio Uptown.
Københavns Radio slår nye rekorder. Med en share (markedsandel) på 38.2 pct. er DRs regionale station for hovedstadsområdet nu – om muligt – endnu mere dominerende end hidtil. P3 går også frem, og står nu for 23.9 pct. af københavnernes radiolytning.

Mens de to musik- og nyhedsorienterede DR-kanaler altså tegner sig for 38.2 og 23.9 pct. – i alt 62.1 pct. – af al radiolytning i København, så tegner de største private stationer – The Voice, Sky Radio, Radio 2 og Pop FM sig for hhv. 5.1, 4.1, 3.6 og 3.0 pct. af radiolytningen.

Sky Radio går en lille smule frem og opnår nu en share på 4.1 pct.. Det er det bedste tal i 2002, men dog ikke så højt som for præcist ét år siden. I 4. kvartal 2001 havde Sky Radio en share på 4.3 pct.

For SBS blev 4. kvartal en ordentlig nedtur. Selv om The Voice fortsat er nummer et i København, så siver lytterne væk. Lytningen på den store SBS station er nu med en share på 5.1 pct. på det laveste niveau nogensinde. Samme vej går det med Pop FM, der ellers gik frem sidste i kvartal – men nu også må notere det laveste lyttertal nogensinde. Eneste opmuntring for stationerne i Magstræde er at Kiss FM går frem fra 0.4 til 0.6 pct.

Hos Clear Channel er der nogenlunde status quo. Radio 2 og Nyhedsradioen 24-7 går lidt tilbage, mens Radio Uptown går lidt frem. Med tilføjelsen af samarbejdspartneren Mix Megapol i Helsingør opnår Clear Channel og samarbejdspartneren i Helsingør samlet en share på 6 pct. mod 6.1 pct. i kvartalet forinden.

Radio NRJ går frem til 1.8 pct. og er nu næsten lige så stor som Radio Uptown. Der er også lidt fremgang for Radio Mega i Hillerød og Radio Køge.

Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i HT området i 4. kvartal 2002 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 3. kvartal 2002.

DR P4/Københavns Radio: 38.2 % (37.1 %)
DR P3: 23.9 % (23.4 %)
DR P1: 7.2 % (6.0 %)
The Voice: 5.1 % (5.7 %)
Sky Radio: 4.1 % (3.7 %)
Radio 2: 3.6 % (3.9 %)
Pop FM: 3.0 % (4.0 %)
DR P2 Musik&Kultur: 2.5 %
Radio Uptown: 2.1 % (1.7 %)
Radio NRJ: 1.8 % (1.3 %)
DR Klassisk: 1.2 %
Radio Køge: 0.7 % (0.5 %)
Radio Mega, Hillerød: 0.7 % (0.4 %)
DR P4/Regionalen: 0.7 % (0.8 %)
Kiss FM: 0.6 % (0.4 %)
Radio Upstairs, Roskilde: 0.6 % (1.4 %)
Nyhedsradioen 24/7: 0.3 % (0.5 %)
Jazz Gold: 0.3 % (0.2 %)
Mix Megapol, Helsingør 0.1 % (-)
DR P4/Bornholms Radio: 0.1 % (-)
Mix FM, Holbæk 0.1 % (-)
Radio Alfa, Randers: 0.1 % (-)

DR Total: 73.7 % (72.1 %)
Kommercielle – total: 23.5 % (24.4 %)
SBS: 8.7 % (10.1 %)
Clear Channel Radio: 6.0 % (6.1 %)
Udenlandske stationer: 1.4 %
Andre/uidentificerede: 1.4 %

DR Klassisk og DR P2 Musik & Kultur har tidligere optrådt samlet, men er nu anført hver for sig. I 3. kvartal blev ikke oplyst tal for udenlandsk radio og for andre. Disse tal medtages nu fra og med 4. kvartal i radionyt.com’s oversigter.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Prix Europa-statuette til DRs 'Klassen'
  · Så er der igen Knæk Cancer-uge på TV 2
  · 'Norskov' er tilbage med sæson to
  · TV 2 køber serieklassiker, dokumentar og livsstils-tv i Cannes
  · Johnny Madsen får egen shampoo i ny tv-serie om Fanø
  · Discovery og Snapchat i nyt samarbejde
  · Ny serie om dating på TV 2 Zulu
  · Ny dansk dating-komedie på Viaplay
  · Hans Pilgaard tilbage på TV 2 Fri med nyt rejseprogram
  · Ny dramaserie på DR Ultra



  · -