Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Fyens Stiftstidende angriber Sky Radio
Torsdag 8. januar 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
På lederplads går Fyens Stiftstidende til frontal angreb på Sky Radio. Avisen kalder Sky Radios nye landsdækkende radiokanal for en "mediefiasko", og betegner indholdet på radioen som en "pauver sag". "Det handler om hurtigst muligt at komme videre med hitmusikken og reklamerne. Selvstændig journalistik er der ikke råd til", skriver Fyens Stiftstidende videre. Programchef for Sky Radio, Eik Frederiksen, giver i dag igen i en kommentar
Programchef for Sky Radio, Eik Frederiksen, svarer i dag i Fyens Stiftstidende:

"Lederskribenten på Fyens Stiftstidende afslører den 29. december, at han eller hun ikke bryder sig synderligt om Sky Radios udvalg af blød popmusik. Smag og behag er som bekendt meget forskellig, så fred være med det.

Samme Stiftstidende er selv engageret i kommerciel radio, der spiller pop for fynboerne, men måske lyder Robbie Williams bedre på egne frekvenser.

I lederen langer man voldsomt ud efter Sky Radios virksomhed, særlig nyhedsdækningen, og kulturministeren får også fingeren i form af en løftet pegefinger. At avisen er uenig i regeringens mediepolitik står den naturligvis frit for, men når det er nødvendigt at støtte sine argumenter med rent tankespind på Sky Radios bekostning, så kræver det en kommentar.

Vi kan konstatere, at arbejdet ved tasterne åbenbart har krævet så megen koncentration, at lederskribenten har glemt at udføre selvstændig research.

Modsat dagbladene og DR, der modtager statsstøtte, skal Sky Radio betale 54 millioner årligttil statenblot forat få lov til at sende. Dertil kommer en variabel koncessionsafgift baseret på reklameindtægter. Det betyder naturligvis, at radioen må være anderledes omkostningsbevist end i virksomheder, hvor man er garanteret indtægter i milliardklassen.

Sky Radio gik i luften for kun halvanden måned siden og befinder sig således i en startfase. Mon ikke Fyens Stiftstidende har gennemgået utallige redaktionelle justeringer gennem årene, uden at det har afstedkommet aggressive kommentarer på lederplads hos andre medier?

Sky Radio har siden start sendt nyheder hver halve time, døgnet rundt, alle dage. Vi udkom således hver halve time alle dage i julen. En sådan tilstedeværelse kan kun netmedier matche. I modsætning til, hvad visse dele af pressen hævdede for godt en måned siden, har radioen opbygget en selvstændig nyhedsredaktion på foreløbig 14 redaktionelle medarbejdere, der døgnet rundt overvåger nyhedsstrømmen fra alle kilder.

Ud over tilbuddet om alternativ nyhedsudvælgelse har Sky Radios hyppige tilstedeværelse vist sig som en stor fordel for lytterne. Sky Radio var for eksempel blandt de allerførste danske medier, der søndag den 14. december kunne oplyse befolkningen om, at Saddam Hussein var kommet op af et jordhul.

Hvad enten Fyens Stiftstidende bryder sig om Sky Radio eller ej, ændrer det ikke ved, at Danmark og lytterne har fået et alternativ på radio- og nyhedsområdet, der døgnet rundt redigerer og producerer sin egen nyhedsudsendelse og dermed bryder det usunde monopol, som DR havde på landsdækkende radionyheder i 80 år."


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  � 2011
  � 2010
  � 2009
  � 2008
  � 2007
  � 2006
  � 2005
  � 2004
  � 2003
  � 2002
  � 2001



  · Fremgang for TV 2
  · Ny DR1-dokumentar: 'Talentet – hele familiens kamp'
  · Ny sæson af 'Sukkertoppen' på TV 2
  · DR tager rundt i sommerlandet
  · Maria Månson ny vært for 'Gejst' på DR1
  · Louise Wolff skifter fra DR til TV 2
  · TV 2 køber flere håndboldrettigheder
  · Boxer TV fortsætter med digitalt tv
  · Kærester med landsholdet
  · Discovery satser stort på golf