Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Forskellige måder at lave stationslyd på
Lørdag 31. januar 2004
Af Karsten Jensen
 
På Radio Days var studie 4 fyldt ganske pænt op da Palle Bo som ordstyrer fra Serious Radio Business bød på samtaler om produktion af den ’rigtige’ stationslyd. I sagens natur ingen let sag at diskutere, og denne session blev da også indledt med en forklaring om, at panelet langt fra var enige i alt, hvad angår produktion af lyd.
Af de fremmødte var cirka halvdelen DR-ansatte mens den resterende gruppe tilhørte den kommercielle branche. Ved denne session var der ikke så mange radioværter, men godt repræsenteret var produktionsmedarbejdere. Sessionen ’Jagten på den perfekte Station Imaging’ blev indledt med lydeksempler fra de fire paneldeltagere mange produktioner.

Deltagerne var Hans Everling, jingleproducer fra SOB Productions i Nederlandene, der blandt andet har leveret jingle-pakker til Radio Nordzee, Radio 3, begge fra Nederlandene.

Peo Häggstrøm har arbejdet med stationsidentitet for radiostationer som svenske Lugna Favoritter og Bandit Radio, NRJ og Radio 100FM i Danmark.

Jacob Mathiassen har arbejdet på flere jyske stationer inden vejen førte ham til SBS Radio hvor han i dag producerer for The Voice, Radio 2 og Pop FM.

Patrick Damsted har radioerfaring fra Radio Uptown, men er i dag ansat i TV 2s kreative afdeling.

Paneldeltagerne blev spurgt om tilgangsvinklerne når de skulle påbegynde en ny produktion. Det var hurtigt tydeligt, at de alle arbejder ud fra forskellige modeller. Nogle arbejder ud fra tanken om at tænke på en enkelt lytter mens andre arbejde ud fra at tænke på forskellige grupper af lyttere.

”Jeg har ikke et fast udgangspunkt, men lader tingene ske som det udvikler sig”, forklarede Jacob Mathiassen om sit arbejde, der understregede, at han elskede at producere lyd og elsker at få den gode lyd frem. Fælles for paneldeltagerne var at de ofte modtog specifikke ønsker fra programchefen omkring en produktion og at producerne selv kom ret sent ind i billedet.

Flere af producerne forklarede, at når de lavede lyd som, voice over, sweepers, bed, promos, jingles osv., ja så ender de ofte med at putte for mange effekter på - fordi de kan. Men som en af paneldeltagerne sagde: ”Når man så lytter til det dagen efter, så kan man godt høre det - og så piller man eksempelvis guitaren ud igen”, og dermed kom udtrykket ”less is more” også på banen.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Boxer opgraderer tre kanaler til HD - og sætter prisen lidt op
  · Ny dansk tegnefilmsserie på HBO Nordic
  · Ny dokumentarserie på Discovery om jagten på forsvundne narkomillioner
  · Ny DR K-serie om sorg
  · Danmark-Irland gav seerrekord for Kanal 5
  · 'Detektor' relanceres med to nye værter
  · Indblik i flygtninges ungdomsliv
  · Endnu en pris til 'Bitre druer'
  · Louise Wolff vender tilbage til DR
  · TV 2 taber EU-sag om statsstøtte



  · -